Celem lekcji jest umiejętność określania funkcji nagłówków w wypowiedziach prasowych.
Konspekt lekcji z języka polskiego w klasie II gimnazjum
Temat: W jaki sposób informuje prasa?
Cel główny: Określenie funkcji nagłówków w wypowiedziach prasowych.
Cele operacyjne (uczeń):
- odróżnia teksty o charakterze informacyjnym,opiniującym, wartościującym, komentującym zdarzenia,
- ocenia stosowność tytułów prasowych,
- wyodrębnia z tekstu związki frazeologiczne, przysłowia, aforyzmy,
- dostrzega stylizację na mowę potoczną,
- proponuje własne tytuły nagłówków,
Czas: 45 minut
Forma pracy: grupowa, indywidualna
Metoda: praca z tekstami, działania praktyczne
Środki dydaktyczne: artykuły z prasy, Słownik wyrazów obcych i zwrotów
obcojęzycznych
Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy i rozdaje krótkie artykuły z różnych gazet.
2. Uczniowie wyodrębniają te, które mają charakter czysto informacyjny oraz te, które sugerują opinie, wartościują fakty, komentują zdarzenia.
3. Liderzy poszczególnych grup odczytują spostrzeżenia.
4. W grupach zastanawiają się nad warstwą językową tekstów- nagłówków. Wyszukują metafory, znane związki frazeologiczne, przysłowia, aforyzmy.
5. Jakie funkcje pełnią różnorodnie sformułowane prasowe nagłówki? (wypowiedzi uczniów, zapis wniosków).
6. Każda grupa przygotowuje na planszach własne propozycje różnych tytułów, różnorodnie sformułowanych. Nagłówki mają sygnalizować odbiorców tekstu o problemach w środowisku uczniów ( szkoła, dom, gmina).
7. Prezentacja poszczególnych prac. Zwrócenie uwagi na pomysłowość, odpowiednie przesłanie i estetykę nagłówków. ( Przypomnienie przez nauczyciela o szczególnej roli eufemizmów, które zastępują niepożądane w tekstach wulgaryzmy).
8. Ocena pracy poszczególnych grup.
9. Praca domowa: Z gazety, którą chętnie czytasz, wyszukaj ciekawe nagłówki, wypisz je. Uzasadnij pisemnie wybór ulubionej gazety. Posłuż się odpowiednimi argumentami.
Opracowała: Joanna Michałowska
|